Apstiprināts:
Latvijas Tirgotāju asociācijas
30.03.2011. gada padomes sēde.
Godprātīgas cenu atveidošanas kodekss
Tirgotājs cenas publicē patērētājam nepārprotamā veidā.
Vispārīgas prasības
Atlaide
Informējot par atlaidi tirgotājam jāspēj pierādīt, ka piedāvājums ir patiešām labvēlīgs atbilstoši iespaidam, ko rada reklāmdevējs patērētājam. Piedāvājot atlaidi jābūt skaidri izdevīgākai cenai. Nav tiesību lietot izteicienu „īpašas atlaides”, kad patiesībā tās nepārsniedz 10% no parastās iepirkuma cenas.
Ja atlaide tiek piedāvāta ierobežotam skaitam preču vai pakalpojumu, un tirgotāji paredz to pārdot īstermiņā, sludinājumā jānorāda, ka ierosinātā tirdzniecība vai pakalpojumu skaits ir ierobežots. Patērētāji būtu arī jāinformē, ka piedāvājums ir spēkā uz ierobežotu laiku vai patērētājam ir tiesības uz ierobežotu preču daudzums un tā tālāk.
Attiecībā uz precēm, kas nav iepriekš pārdotas veikalā (nav iespējas salīdzināt cenas), tad par atlaidi preču cenai drīkst informēt ar nosacījumu, ka pēc pārdošanas pārtraukšanas tās netiek pārdotas par atlaides cenu.
Jēdziens „atlaides”, „cenu samazināja” un līdzīgas frāzes informācijā par cenām var izmantot tikai tad, ja pirms atlaides periodā, tirgotāji pārdod jau pašas preces, kas ir ievērojamos daudzumos, un ir pietiekami ilgu laiku pārdotas par augstāku cenu. Atlaides nevar noteikt nenoteiktu laiku, jo samazina cenas būtiski pret parasto cenu. Ja samazinājums attiecas tikai uz ierobežotu skaitu preču vai preču grupu, tas Patērētājam ir skaidri jāinformē.
Patērētājiem ir jābūt skaidri saprotamam, kas cena ir samazināta. Ja tirgotājs informē lielu vērtības norakstīšanu, bet faktiski piedāvā samazināt tikai dažiem produktiem, kas var maldināt patērētājus. Izmantojot vispārējo frāzi kā „atlaides līdz 50%” ir jāpaziņo maksimālo procentuālo samazinājumu, kas ir spēkā vismaz 10% pārdošanā no piedāvātās preces. Saziņā par pazeminātu cenu ar klientiem jāparāda jaunas atlaides cenas, pie vecā cenas vai rakstisku paziņojumu paskaidrojuma veidā pircējam redzamā vietā. Piemēram, atlaide visiem krekliem 35%.
Cenas samazināšanu, ja preču cena ir samazināta zemas kvalitātes dēļ. Tādējādi, patērētājam ir skaidri norādāma. Šādas preces būtu skaidri jānodala no citām precēm par pazeminātu cenu piedāvātām precēm.
Ja cenas informācija nav pietiekami skaidra patērētājam, norādīta skaidrā un nepārprotamā veidā, un tā var izraisīt vidusmēra patērētāja maldināšanu, tad uzņēmējam jānovērtē tās atbilstība maldinošai darbībai.
Piemērs: Veikalā ir produkts ar sākotnēju pārdošanas cenu. Pēc laika tas izņemts no pārdošanas un pēc tam atgriezts vairāk nekā divas reizes augstāku cenu kā sākotnējā pārdošanas cena. Dažas nedēļas pēc tam cenu samazina uz pusi un produktu plaši reklamē kā „puscenu” piedāvājumā. Šādu „puscenu” piedāvājumu var uzskatīt par maldinošu. Mākslīgi radīts „puscenas piedāvājums ir pretrunā ar profesionālās rūpības darbībām, kas būtiski ietekmē vidusmēra patērētāju.
Piemērs: Tirgotājs piegādā preces par 49,90 latu, cena informēja, ka tā ir „lētākā cena.” Tajā pašā laikā, citi tās pašas preču grupas veikali pārdod par 49,50 latiem. Tas ir skaidri nepareizs paziņojums par cenu. Tomēr var rasties jautājums, vai tik maza cenu starpība varētu būt saistīta ar vidusmēra patērētāja lēmumu par darījuma veikšanu, ko viņš citādi nebūtu darījis. No vienas puses, cenu starpība ir ļoti maza, un neviens pircējs nepieņem lēmumu par gandrīz 50 latu pirkumu, pamatojoties uz dažiem santīmiem. Tomēr tas var būt arī apgalvojums, ka, lai gan patērētāji nevar ietaupīt 50 santīmus un citi klienti labprāt iet uz līdzvērtīgu, bet lētāku veikalu.